Kanelbullar

Förmiddagen ägnade jag åt träning och eftermiddagen
ägnade jag åt att baka kanelbullar. Receptet har jag
hittat på recepten.se och har bakat det rakt av.
 
Du behöver till deg + garnering:
25 gram jäst för söta degar
75 gram smör
2,5 dl strösocker
1 krm salt
1 tsk malen kardemumma
Ca 7 dl vetemjöl
Pärlsocker

Du behöver till fyllningen och pensling:
50 gram smör (ta lite mer om du, som jag, gillar fyllning)
0,5 dl strösocker
1 tsk kanel
1 ägg

Gör såhär:
Smula ner jästen i en bunke. Smält smöret och tillsätt mjölken
och låt det bli fingervarmt - 37 grader. Häll lite av vätskan över
jästen och blanda ut. Häll över resten av vätskan och tillsätt
socker, salt och kardemumma och rör om. Blanda ner mjölet
och arbeta fram till en smidig deg. Låt jäsa övertäckt i 30 min.

Gör fyllningen genom att blanda ihop alla ingredienser. Kavla ut
degen till en rektangulär platta, cirka 20x50 cm. Bred på fyllningen
och rulla ihop. Skär i cirka 1,5 - 2 cm tjocka skivor och placera i
formar med snittytan uppåt. Låt jäsa övertäckt i 30 min.

Vispa upp ägget och pensla bullarna. Strö över pärlsocker. Grädda
mitt i ugnen i 225 grader i 8-10 min.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback