Kycklinglasagne

Jag tror jag har fått det här receptet av min svärmor.

Du behöver till fyllningen:
1 grillad kyckling
1 grön squash (fast jag tog zuccini)
1 gul lök
1 röd paprika
200 gr champinjoner
1 msk olja
1 vitlöksklyfta
500 gr krossade tomater
0,5 tsk salt
2 krm svartpeppar
12 lasagneplattor

Du behöver till ostsåsen:
8 dl mjölk
4 msk vetemjöl
0,5 tsk salt
1 krm vitpeppar
1 äggula
3 dl lagrad riven ost (fungerar med vanlig riven ost)

Gör såhär:
Bena ut kycklingen och skär köttet i småbitar. Skär squashen i mindre bitar.
Hacka löken, strimla paprikan och skiva champinjonerna.
Fräs squash, lök, paprika och svamp i oljan. Pressa över vitlöken. Häll
i de krossade tomaterna och låt koka ihop i 5 minuter. Salta och peppra och
lägg i kycklingen.

Vispa samman 1 dl av mjölken med mjölet i en kastrull och låt koka upp.
Tillsätt resten av mjölken under omrörning. Sjud såsen i fem minuter och
krydda sedan med salt och peppar. Dra av kastrullen från plattan och
rör sedan ner äggula och cirka 2 dl av osten. Om inte såsen blir tjock,
så testa att veva ner lite maizena och låt koka lite, så tjocknar den snart.
Varva sedan ostsås, lasagneplattor och kycklingsås i en ugnsfast form.
Börja och avsluta med ostsås. Strö över resten av den rivna osten och
gratinera sedan i ugnen - 200 grader i 30 minuter.



Kommentarer
ida säger:

det får jag ta o testa en dag! lät supergott!!! =)

2011-09-18 | 19:54:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback