Anitas höstgryta

Anita är min svärmor. Och jag har döpt den till höstgryta,
för att jag tycker den har en smak av just den årstiden.
Särskilt om man har älgfärsbiffar i, som jag brukar ha.
Det går lika bra med stekt fläskfilé. Vill man dock göra
älgfärsbiffar, så finns receptet under Varma receptrekommendationer.
Grytan fungerar lika bra på sommaren, trots namnet. 

Du behöver:
Ca 500 gram kött (stekt fläskfilé eller älgfärsbiffar)
2 dl lättöl
1 tärning köttbuljong
5 dl matlagningsgrädde
5 krossade enbär
1 msk kinesisk soya
0,5 dl lingonsylt
1,5 msk mjöl
1 gul lök

Gör såhär:
Stek köttet och salta och peppra. Stek löken i en stor gryta och
strö över mjölet. Häll i öl, grädde, lingonsylt, buljong, soya och
enbär. Salta och peppra, om det behövs. Lägg i köttet och låt
puttra en stund.

Du kommer inte att ångra dig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback