Ugnspannkaka

Jag har aldrig gjort ugnspannkaka innan. Fråga mig inte
varför, för jag tycker det är gudomligt gott. Erik gjorde
receptet nedan (från Bonniers kokbok) till mig i förra veckan.
Prova!

Du behöver til 8-10 pers:
3 dl vetemjöl
8 dl mjölk
4 ägg
0,5 tsk salt
50 gr smör
Lingon till servering
2 pkt färdigtärnad bacon (eller skinka)

Gör såhär:
Sätt ugnen på 225 grader. Vispa samman mjöl och mjölk till
en slät smet. Vispa ner ett ägg i taget. Tillsätt salt. Stek bacon
och blanda ner i smeten.
Smörj en långpanna (eller en stor form) och häll sedan i smeten.
Grädda sedan i ugnen i 20-25min, tills den fått fin färg och "stannat".
Servera med lingon och ev. rivna morötter.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback