Brie- och mango chutneypaj

En gång fick jag en mycket fiffig bok av min mamma.
Den heter Härliga pajer till middag och dessert av
Kristina Eriksson och Anna Clarén. Där hittade jag en
helt fantastisk paj, som jag tänker dela med mig av.

Du behöver:
3 dl mjöl
125 gr margarin
1 msk kallt vatten
0,5 dl solrosfrön

400 gr brieost
Ca 1,5 dl mango chutney

3 ägg
2,5 dl matlagningsgrädde
Salt och peppar

Gör såhär:
Sätt ugnen på 225 grader.
Blanda mjöl, margarin, vatten och solrosfrön till en deg.
Tryck ut i en pajform och låt den vila kallt i 30 minuter.
Förgrädda sedan pajskalet i 10 minuter. Skär brieosten
i tunna skivor och bred ut hälften av skivorna i pajskalet.
Klicka mango chutney ovanpå osten.
Vispa ihop ägg, matlagningsgrädde, salt och peppar och
häll hälften ovanpå fyllningen. Täck med resten av brie-
osten och till sist resten av äggstanningen. Grädda i ca
35 minuter tills äggstanningen har stannat. Om pajen får
för mycket färg innan den är klar - täck med aluminumfolie
sista minuterna i ugnen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback