Köttfärsrisotto

Efter att morgonens powerwalk var avklarad gav jag
mej på dagens lunch: Köttfärsrisotto.
Och det, mina vänner, är något ni alla måste prova.

Du behöver till risotton:
Ca 500 gr blandfärs (ja, Senka, det funkar nog med nötfärs också)
1 stor morot
0,5-1 dl sweet chilisås
En lök
Salt, peppar
Ca 4 portioner ris

Du behöver till såsen:
En burk creme fraiche
Sweet chilisås efter behag
Salt, peppar
Ev. bostongurka (jag är inte så förtjust i det så jag gör alltid utan)

Gör såhär:
Koka ris. Stek, under tiden, köttfärs och lök. Riv moroten. Blanda sedan
i den rivna moroten och 0,5-1 dl sweet chilisås i köttfärsen. Salta och
peppra (efter behag, men INTE för lite. Då smakar det ingenting.
Tips: salta och peppra mer än du egentligen tror behövs, så brukar det bli bra).
När riset är färdigkokat - blanda ihop det med köttfärsröran. Blanda ihop
ingredienserna till såsen.

VOILA!



Ikväll kör vi kräftskiva.

So long!

Kommentarer
Senka säger:

Bra! För jag och mamma kollade precis på ditt recept;)

2010-09-25 | 21:10:10
Joppe säger:

M, m, m, recept testat, gillars skarpt. :P

2010-09-26 | 18:47:24
Johanna säger:

Bra, Joppe! Den är kanon.

2010-09-26 | 20:20:23
Bloggadress: http://eldtiger.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback