Halvnyttiga scones

Ja, hela jag är överhettad efter två dagar i sol på balkongen. Det tar emot att
erkänna, men jag borde nog smörjt mig lite innan jag gick ut igår morgon. Till
mitt försvar får jag säga att jag inte brukar behöva det i den svenska solen. Men
mitt, i normala fall, lite mörka skinn har blivit kritvitt i brist på solsemestrar. Så
idag var det solskydd på så jag kunde njuta av hettan igen. För hetta var det på min
balkong idag = bikini på. Känslan var underbar. Rekommenderas.
Och ja, jag har pluggat medan jag suttit ute också.

När Erik kom hem gjorde jag mellanmål i form av jordgubbssmoothie på vaniljyoghurt.
En powerwalk senare var jag i full färd med att göra scones. Jag är bra att ha. Men förra
gången jag gjorde scones tog Erik fel på tesked och matsked så de blev lite FÖR salta.
Den här gången tappade han alla de fina sconsen på golvet vid förflyttning från plåt
till brödkorg. Så går det när allt måste gå i 110. Undrar vad han ska hitta på nästa gång..

Recept scones med grahamsmjöl:

Sätt ugnen på 250 grader. Blanda mjöl, bakpulver och salt i en bunke. Skär matfettet i mindre bitar och lägg i mjölblandningen. Finfördela matfettet snabbt med en sked eller fingertopparna. Tillsätt mjölken/yoghurten/filmjölken och rör snabbt ihop till en jämn deg. Dela degen i 2 delar och tryck med mjölad hand ut på ett bakplåtspapper till runda kakor, ca 15 cm i diameter. Skåra med kniv i ett kors och nagga med en gaffel.  Grädda mitt i ugnen, 250 grader, i 12 - 15 minuter.

Baj for now!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback