Thaigryta med smak av röd curry

Jag hittade, för några dagar sedan, in på Anna Skippers
hemsida. Där nosade jag upp en hel hög med goda recept.
Thaigrytan provade jag direkt. Jag modifierade det visst lite...
 
Du behöver:
4 kycklingfiléer
Olja/smör för stekning
2 paprikor
1 knippe broccoli
3 salladslökar
1 liten zucchini
5 cm färsk ingefära
3 vitlöksklyftor
4-5 matskedar röd currypaste
1 citron
3 msk mangochutney
1 burk kokosmjölk
1 burk creme fraiche
Salt och peppar
 
Gör såhär:
Dela kycklingfiléerna i mindre bitar. Bryn dessa i en stekpanna
för sig och pressa över en halv citron. Krydda med 1 msk currypaste
och låt steka klart. Salta och peppra lite. Kärna ur och dela paprikan
i mindre bitar. Dela broccolin till små buketter. Skala och skär löken i
mindre bitar. Finhacka ingefära och vitlök. Hetta upp en gjutjärnsgryta
med olja och lite smör. Lägg ner grönsakerna, lök, vitlök och ingefära
och låt steka en stund. Tillsätt kokosmjölk och mangochutney. Lägg i
kycklingen. Låt puttra en stund. Krydda med resterande currypaste, samt
lite salt och peppar om det behövs. Pressa ner lite av den andra halvan
av citronen. Vi serverade sedan detta endast med kokt sparris och stekt
halloumiost. Underbart!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback