Kladdkaka med polkagris och after eight

Klassisk kladdkaka i all ära, men efter år av kladdkakehysteri
så är det inte fel att variera den lite ibland. Därför delar jag med
mig av ett recept som jag fått av min svärmor.

Du behöver:
200 gr smör
2 dl strösocker
3 dl hackade polkagrisar
4 ägg
3,5 dl vetemjöl
1 dl kakao
1 krm salt
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
Ca 30st after eight (receptet säger 10, men jag tyckte inte det räckte)
Vispgrädde till servering

Gör såhär:
Sätt ugnen på 175 grader.
Smörj och bröa en form med löstagbara kanter. Vispa ihop smör och socker
poröst. Vispa ner äggen, ett i taget. Blanda sedan de torra ingredienserna och
rör ner i smeten tillsammans med polkagrisarna. Häll smeten i formen.
Grädda i mitten av ugnen i cirka 25 minuter. Häll på de smälta after eighten
när kakan ska serveras. Tips: Häll på dem fort, för de stelnar hur kvickt som helst.
Servera med vispgrädde.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback