Citroncupcakes med mjölkchokladfrosting

På fika idag har jag haft våra värdpar Stina & Filip och
Jocke & Ida. För att de skulle ha energi till att bröllops-
planera bakade jag (med hjälp av min syster) underbara
cupcakes. Självklart är receptet från Leila Lindholms
Hello cupcake!

Du behöver till muffinsen (ca 14 små):
3 ägg
2,5 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
100 gr smör
1 dl mjölk
3,5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 nypa salt
Skal och saft av 1 citron

Gör såhär:
Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker
vitt och riktigt pösigt. Smält smöret, häll i mjölken och blanda ner
i äggsmeten. Blanda vetemjöl, bakpulver och salt och vänd försiktigt
ner i smeten. Blanda i rivet skal och saft av en citron (smaka av efterhand
så inte citronsmaken tar överhand). Fyll muffinsformarna med smeten till
2/3. Grädda i mitten av ugnen i cirka 15 minuter. Låt svalna innan du lägger
på frostingen.

Du behöver till frostingen:
100 gram mjölkchoklad
150 gram rumsvarmt smör
200 gram philadelphiaost
3 dl florsocker
1-2 tsk vaniljsocker

Gör såhär:
Smält chokladen i ett vattenbad och låt svalna något. Vispa smöret krämigt
och blanda med chokladen. Tillsätt philadelphiaosten och sockret. Vispa tills
frostingen blir krämig. Dekorera sedan muffinsen med frostingen. Lägg på
strössel, bär eller vad du nu har hemma. Låt sedan cupcakesen stå i kylen
över natten, så frostingen får stelna. Då blir de bäst, har jag kommit fram till.






Min cupcake innehållande strössel.

Lycka till!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback