Chilikyckling med fetaost, spenat och bacon

Leila Lindholm har, i sin bok Leilas middagstips, introducerat
mig till kombinationen spenat, kyckling och bacon. Fantasiskt
gott! Jag har dock modifierat receptet lite, då det innehåller
rödbetor (som jag inte är så förtjust i) och ingredienser som
inte riktigt går att få tag i där jag bor. Hojta till om ni vill ha
originalreceptet!

Du behöver till två personer:
2 kycklingfiléer
0,5 dl sweet chilisås
1 vitlöksklyfta
1 msk kinesisk soya
Olivolja
Bladspenat efter behov
1 pkt bacon
1 paprika
Fetaost

Gör såhär:
  • Marinera kycklingbitarna i sweet chilisås, finhackad vitlök och soya ungefär
    fyra timmar innan tillagning. Stek den sedan i olivolja.
  • Klipp baconen i småbitar.  Stek sedan och lägg över på ett papper för att
    låta dem "rinna av".
  • Låt spenaten tina och "tryck" sedan ur vattnet ur den. Skär paprikan i mindre
    bitar. Stek tillsammans med spenaten tills det hela får en bra konsistens.
    Salta och peppra lite. Häll i den tärnade fetaosten och baconen och rör om.

Servera sedan tillsammans med en sås på kesella, persilja, salt och peppar.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback