Saknar du träningsmotivation?

Jag vet att jag ofta skriver om träning och hur jag
hittar motivation till det. Jag får också frågor som:
"Hur orkar du?" och "Kan du inte dela med dig lite
av din energi?"
Därför tänker jag besvara de båda
frågorna i ett alldeles eget inlägg.

Anledningen till att jag orkar är att jag har hittat
min alldeles egen motivation till träning. All information
om att hålla sig i form och äta rätt, som man blir matad
med i media, hade noll effekt på mig. För att inte säga
motsatt effekt. Jag blev mest bara förbannad över att det
överallt står om hur viktigt det är att röra på sig. Den dagen
jag tittade mej ordentligt i spegeln och insåg att jag inte
var ett dugg nöjd med det jag såg - då fann vi varandra, jag
och motivationen. Jag blev trött på att gorma och gråta varje
gång jag försökte ta på mig ett par jeans.
Just nu finner jag även motivation i att jag ska på solsemester
i sommar och vill kunna vara nöjd med hur jag ser ut i bikini.

Och nej, tyvärr kan jag inte dela med mig av min energi. Dels
för att det, som bekant, inte fungerar rent fysiskt och dels för
att jag behöver mycket av den själv.
Det DU behöver göra för att klara av att träna regelbundet, är
att sätta dig ner och ställa dig frågan: "Varför är det viktigt för
MIG att jag rör på mig?"
Bortse ifrån det faktum att kroppen
behöver det. Det räcker oftast inte för att få träningen att
vara längre än några veckor (kanske månader). Vill jag träna
för att se bra ut? För att må bättre? För att sova bättre? För
att kunna äta det jag vill? För att slippa dåligt samvete?
Hittar du ingen motivation - träna inte. För det håller inte.

Lycka till! Puss. /J

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback