"Brännvin löser allt".

I samband med hemresa idag, stötte jag på två
praktalkoholister. De började med att pinka bakom
busskuren, klev sedan på bussen, satte sig bakom mig
och stank sprit. Samtalen dem emellan var sedan rätt
obegåvade, i mina ögon.

1:   - "Jag har en förkylning som vägrar ge med sig".
2:   - "Drick brännvin så går det över!"

Diskussionen blev sedan bara mer intressant.

1:   - "Ska vi ta oss en jävel till?"
2:   - "Nejtack. Eller vad f*n, en liten till orkar man ju med".

I samma sekund hördes ljudet av en kork som skruvades
av en flaska. Spriten var framme. Och folk säger att det är
synd om dem! Nej, det tycker inte jag. Alkohol är inget som
bara drabbar en utan att man har något val. Det är något
som i allra högsta grad är påverkbart. Det är inte mycket
man kan skylla på omgivningen och samhället, enligt min
mening. Man är sin egen lyckas smed, som det så fint heter.

Det är något vi alla borde tänka på lite oftare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback