Kanelbullar

Såklart har Johanna bakat kanelbullar
dagen till ära. Vill ni ha ett recept på
de godaste och enklaste kanelbullarna
i världen? Här kommer det:

Du behöver till degen:
25 gr jäst för söta degar
75 gr smör eller margarin
2,5 dl mjölk
0,5 dl strösocker
1 krm salt
1 tsk malen kardemumma
Ca 7 dl vetemjöl

Du behöver till fyllningen:
Ca 100 gr smör
Ca 1,5 tsk kanel
0,5-1 dl strösocker

+ ett ägg och pärlsocker till pensling och garnering

Gör såhär:
Smula ner jästen i en degbunke. Smält matfettet och tillsätt mjölken
och låt det bli fingervarmt (ca 37 grader). Blanda sedan lite av vätskan
med jästen. Tillsätt sedan resten av vätskan. Tillsätt salt, socker och
kardemumma. Häll sedan i mjölet (TIPS: blanda i hälften först och rör om
med trägaffel. Häll sedan i resten). Låt jäsa 30min övertäckt.

Gör fyllningen genom att blanda ihop ingredienserna. Kavla sedan ut degen
tills den blir ca 20x50cm. Bred på fyllningen och rulla ihop. Skär ca 1,5cm
tjocka skivor och placera dem i bullformar med snittytan uppåt. Låt jäsa
i 30min.

Vispa upp ägget med vanlig visp och pensla på bullarna. Strö över pärlsockret.
Grädda mitt i ugnen i 225 grader i 8-10min. Du borde få ut ca 25 bullar.

VOILA!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback