När alla gästerna gått hem..

.. O dörren har stängts igen..
Återigen skulle jag vilja återkomma till order effektivitet.
För trots kraftig huvudvärk som motarbetat mig hela dagen,
så började jag dagen med att skriva massor på ex.uppgift nr.2.
Lunchade, åkte till Lammhult för att inhandla allt till kvällens kalas,
bakade äppelpaj, städade, fixade i ordning mej och allt som skulle
vara klart innan gästerna kom. Kvart över 17 plingade det på dörren
och två små flickor stormade mitt hem. Men ack, vad söta de är!
Efter det trillade gästerna in en efter en och nu sitter en nöjd
Johanna och betraktar sina fina presenter. Nya tallrikar av mormor & morfar,
nya kivilyktor av Ulle, ekonomiskt bidrag till nya löparskor av
farmor & farfar, en ny säsong that '70s show av Marcus. Och en höööög
med fina teckningar från mina underbara flickor.

"Jag älskar dej. Vad fin du är. Och fina naglar du har."
Man kan bli tårögd för mindre. Moa var dock noga med att påpeka att det skulle
stå "fina NAGELLACK".

Och den här delen bidrog jag med! (+ en smaskig äppelpaj).

Recept äppelpaj:
Du behöver:
4-5 äpplen (jag hade stora så det räckte med 3-4)
150gr smör
3dl havregryn
0,5dl sirap
2msk mjölk
1,5dl mjöl
0,5tsk bakpulver

Gör såhär:
1. Sätt ugnen på 175 grader. Skala, kärna ur och skiva äpplena tunt. Lägg
i en smord ugnsfast form.
2. Smält smöret i en kastrull. Dra från värmen. Blanda i resten av ingredienserna.
Fördela smeten över äpplena.
3. Ställ i ugnen i 30min eller tills pajen är gyllenbrun och knäckig.
Servera med vaniljvisp.

Dagens tips från mästerkocken!
Pussbaj, mina vänner!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback