Lussekatter

Det både låter och luktar jul hemma hos mej.
Julmusik, tända ljus och lussekattsbak lockar
fram det där vi alla längtar efter med julen.
Då menar jag inte julstädandet, julklappsstressen,
matlagningen och planeringen. Nej, den lugna,
mysiga, varma stämningen som andas jul så
långt näsan når. Julgranen doftar, pepparkakorna
gör sitt till och min lägenhet intar den där älskvärda
värmen som jag inte kan leva utan.

Dagens lussekattsbak blev minst sagt dramatiskt.
Jag började ana en viss missräkning på mjölet när
degen såg ut som smet, när jag ansåg att jag var klar.
Min ilska var ett faktum. Jag blev så arg så mjölet flög
över köket.
Men såhär blev resultatet.




Jag heter Kalle Kotte och bor i en gran.
Ja, längst in i mörka skogen, långt bort ifrån stan.
Där hänger jag hela dagen och solen den ler.
Men om det blir dåligt väder, då trillar jag ner.
Och hej och hå, det blåser på.
Jag svänger och gungar och sjunger som så:
Och hej och hå, det blåser så.
Jag håller i grenen som jag sitter på.

Kommentarer
igrid säger:

Jag måste säga att jag är hemskt nyfiken på hur du mätte upp mjölet så det blev så galet! :)

För 1 kilo mjöl stämmer i receptet, jag lovar!

2010-12-04 | 19:30:04
Bloggadress: http://sigridkarlsson.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback