Päronpaj

Chokladsug. Det är så illa. Och det är bara MÅNDAG idag. Det är galet länge till lördag.
Och jag är så sugen att jag till och med känner doften av choklad. Hallucination.
Inget bra tecken. Så. Nu är det bara att hoppas att det lugnar sig. Träning ikväll.
Det kan få mej på andra tankar.

Imorgon am I back in Jönköping för föreläsningar. Hur ska det gå? Senka
& jag hade ju problem med att hålla oss vakna idag. Kli på låren. Domnade
fötter. Ont i benen. Värk i armarna. Kurr i magen. Svårt med koncentrationen då.

Men faster Johanna ska hämta sorkar på dagis imorgon eftermiddag. Så värt
den lilla stund jag får skolka.

Seriöst. Varför luktar det choklad här?!

Så till PÄRONPAJEN. Har lovat Senka att blogga recepetet. Detta fantastiska recept.
Du behöver:
5-6 mogna päron
75 gr valnötter (som jag brukar hoppa eftersom jag inte gillar nötter)
1dl strösocker
1dl ströbröd
1dl vetemjöl
Ca. 75 gr kallt smör

Såhär gör du:
Skala och skär päronen i skivor - lägg i en smord ungsfast form (ca 26cm). Hacka
valnötterna grovt och strö dem över päronen (eller hoppa dem - like me). Blanda
socker, ströbröd och vetemjöl & häll sedan över päronen. Hyvla smör och lägg överst
(man kan lägga smöret i frysen om det är för mjukt för att hyvla). Grädda sedan
20-25min i 225 grader. Serveras med vaniljsås. Hemskt mumsigt.

Men just nu:

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback