"Bete dej som din bror"

Igår hittade jag en grupp på facebook som heter: "Jämlikheten i Sverige
beror på att man uppfostrar könen helt olika"
eller något i den stilen.
Min tanke var först och främst att personen i fråga förmodligen syftar på
OJÄMLIKHETEN och min andra tanke var: "Varför skulle man INTE uppfostra
två helt skilda kön olika?"
Män och kvinnor ÄR olika, ser olika ut och har oftast
olika intressen. Efter att jag lagt ut den kommentaren på facebook fick jag lite
respons, bland annat i form av: "Möjligheten till att göra vad man vill försvinner
om man uppfostrar barn olika"
och "fysiska faktorer är inte speciellt relevanta i en
diskussion om lika rätt oavsett man eller kvinna".

Mitt svar är: Det fysiska spelar roll, för oavsett om pojkar och flickor
uppfostras lika, så märker pojkar/män när de kommer upp i åren att de är starkare
och låter högre än kvinnor. Det tror jag ligger ganska mycket till grund för att män
tar för sig mer i livet och "vågar" ta sig fram. Som kvinna kan man inte bara skylla
på att "man uppfostras olika". Vi är mindre, är inte lika starka och låter inte lika
högt (om man ser det generellt) så därför behövs mer kraft för att vi ska höras.
Och är det inte ganska självklart att män utnyttjar sina egenskaper för att ta sig fram?
God knows att kvinnor gör det iaf..
Alltså, kvinnor blir inte större och starkare för att man ger dem en traktor och tycker:
"Så. Bete dej nu som din bror".

Vad tycker ni andra?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback